Blog
Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.
Crowdfunding
Snáď každému už niekedy skrsol v hlave skvelý podnikateľský nápad, no a keďže častým kameňom úrazu je realizácia a financovanie, takéto nápady často končia už vo fáze myšlienky. Nedostatok kapitálu je v začiatkoch podnikania problémom, ktorý je možné riešiť aj pôžičkou na podnikanie, no zďaleka nejde o jedinú možnosť a veľkej popularite sa teší aj crowdfunding. Vďaka tomuto spôsobu financovania sa môžu bláznivé či menej bláznivé nápady pomerne ľahko stať skutočnosťou. O čo ide a aké sú nevyhnutné základy úspešnej crowdfundingovej kampane?
Čo je crowdfunding?
Výraz crowdfunding je zložený z dvoch slov, ktoré by sme mohli voľne preložiť ako dav a financovanie. Ide teda o spôsob kolektívneho financovania, pri ktorom väčší počet jednotlivcov po malých sumách prispieva k splneniu určitého cieľa. Tým je spravidla vyzbieranie konkrétnej finančnej čiastky potrebnej na rozbehnutie projektu či uvedenie produktu do predaja. Hoci crowdfunding sa najčastejšie používa na financovanie podnikateľských nápadov, týmto spôsobom je možné podporiť prakticky akýkoľvek projekt od vydania albumu, cez natočenie filmu až povedzme po obnovu kultúrnej pamiatky.
Samotný crowdfunding prebieha online a realizáciu tohto spôsobu financovania umožňujú rôzne platformy, medzi najznámejšie patrí Indiegogo, Kickstarter alebo Upvest. Na týchto platformách nájdete množstvo rôznych crowdfundingových kampaní a sami sa môžete rozhodnúť, v akej miere projekt podporíte. Ak sa podarí vyzbierať cieľovú sumu, tak môžete počítať s určitými benefitmi, ako je napríklad prednostný prístup k službe, či špeciálna edícia produktu. V prípade podnikateľských projektov je často pre najštedrejších prispievateľov pripravený aj podiel na obchodnej spoločnosti.
Crowdfunding z pohľadu podnikateľa
Crowdfunding ako spôsob financovania získal celosvetovú popularitu, a to ako medzi podnikateľmi, tak aj drobnými investormi. Nižšie uvádzame niekoľko dôvodov, pre ktoré sa oplatí nad týmto spôsobom financovania premýšľať vždy, keď zháňate kapitál na podnikanie.
Pre potenciálnych, ale aj skúsených podnikateľov predstavuje crowdfunding spôsob, ako získať peniaze pre svoj nápad. Okrem toho je ale aj veľkou výhodou, že týmto spôsobom overíte potenciál celého projektu a môžete lepšie odhadovať jeho prípadnú úspešnosť. Dokonca, vďaka spätnej väzbe zo strany investorov môžete v predstihu odhaliť slabé stránky vášho zámeru a popracovať na jeho vylepšení. Pre podnikateľa ide zároveň o bezpečný spôsob financovania s relatívne malým rizikom. Ak sa cieľová suma nevyzbiera, peniaze sa jednoducho vrátia prostredníctvom crowdfundingovej platformy naspäť investorom.
Dodajme, že platformy pre crowdfunding rozhodne nie sú vhodné len pre malé projekty a neraz sa v rámci kampane podarí vyzbierať milióny dolárov. Príkladom môže byť výrobca smart hodiniek Pebble, ktorému sa ešte v roku 2012 podarilo vďaka crowdfundingu vyzbierať 10 miliónov dolárov a o tri roky neskôr ďalších 15 miliónov dolárov.
Crowdfunding z pohľadu investora
Crowdfunding a jeho typy môžeme rozlišovať z rôznych hľadísk, no najviac sa ustálilo rozdelenie na investičný a tzv. benefičný crowdfunding. V druhom prípade ide o podporu projektov bez toho, aby investor očakával čokoľvek naspäť ako odmenu a typický je skôr pre kampane v oblasti kultúry. Napríklad môže ísť o podporu vydania albumu obľúbenej kapely. Pri investičnom crowdfundingu je bežné, že investor očakáva výnos, ktorého prísľub by už mala obsahovať aj samotná crowdfundingová kampaň.
Výhody pre investorov sú potom celkom zrejmé. Investor si môže vybrať oblasť, ktorá mu je blízka a podporiť projekt, ktorý mu je sympatický. Zároveň môže podľa podmienok získať účasť v danej obchodnej spoločnosti a napríklad aj podiely na zisku. Výnosy môžu byť v tomto smere veľmi zaujímavé a na nedostatok projektov uchádzajúcich sa o podporu určite nenarazíte. Ak by aj vami podporený projekt nevyzbieral dostatočnú sumu, investovaná suma sa automaticky vráti, takže vás nečaká zdĺhavé vymáhanie peňazí od iniciátorov projektu.
Predsa len je potrebné pri crowdfundingu počítať aj s určitými nevýhodami. Môže byť veľmi časovo náročné vybrať si ten správny projekt, pretože trh je presýtený. Sľuby potenciálnych podnikateľov sú navyše často diametrálne odlišné ako realita a tak ani zďaleka nemusíte dosiahnuť sľubované výnosy. Nuž a ničím výnimočným nie sú v tomto smere ani podvody, hoci mnohé crowdfundingové kampane sa s nimi snažia všemožne bojovať.
Ako by mala vyzerať úspešná crowdfundingová kampaň?
Ako sme už vyššie naznačili, pri crowdfundingu nie je úspech automaticky zaručený pre ani jednu zo zúčastnených strán. Základným predpokladom je ale správne nastavenie kampane, jej propagácia a predovšetkým potenciál zaujať. V záplave ostatných kampaní by práve tá vaša mala vyčnievať a ponúkať niečo navyše, čo sa stane lákadlom pre investorov. Netreba preto zabúdať, že nastavenie celej kampane a jej následná propagácia nemusí byť zadarmo, na čo sa určite oplatí aj finančne pripraviť. Využiť tiež môžete služby tzv. kampaňových manažérov, ktorí sa špecializujú práve na vedenie crowdfundingových kampaní.
Napriek spomínaným úskaliam dokáže crowdfunding skutočne strhnúť davy a byť dôležitým podporným pilierom pre to, aby sa mnohé sny a nápady mohli pretaviť do skutočnosti.
Investovaná suma:
Doba investovania:
Investovaná suma:
Doba investovania:
Výnos:
Celkový stav účtu: