Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Investovanie do marketingu

Začiatky podnikania nebývajú jednoduché a okrem nastavenia procesov, finančného manažmentu či uvádzania nápadov do praxe je nevyhnutnou súčasťou podnikania aj marketing. Nemusíme však nevyhnutne hovoriť len o biznise, marketing má svoj význam nech sa už venujete akýmkoľvek aktivitám. Prakticky pri každom projekte treba myslieť aj na marketing pretože bez neho sa o vás dozvie len málokto. Často je zvládnutie marketingu dokonca otázkou úspechu či neúspechu a investícia do marketingu môže byť tým najlepším, ale zároveň najhorším rozhodnutím, aké urobíte. Marketing navyše nie je iba o tom, urobiť si dobrú reklamu. Zamerali sme sa na jeho aspekty a vysvetlíme vám, prečo je dôležité do marketingu investovať a vyhodnocovať jeho úspešnosť.

Na otázku, prečo je marketing taký dôležitý je možné reagovať desiatkami odpovedí a všetky budú správne. Jednoducho, môžete mať najlepší produkt, ale keď o ňom nikto nevie, tak si ho nik nekúpi. Rovnako môžete mať výrazne lepší produkt ako vaša konkurencia, no ak lepšie zvládne marketingové aktivity, je veľmi pravdepodobné, že zákazníci si vášho konkurenta obľúbia viac. Marketing je navyše veľmi komplexnou témou a zďaleka nejde len o reklamu niekde v televízii alebo časopise. Reklama a jej formy sú však iba jednou z mnohých marketingových aktivít.

Zhrnúť jednou vetou, čo myslíme pod pojmom marketing, nie je vôbec jednoduché, no napriek tomu sa o to pokúsime. Ide v zásade o komplexný proces zaoberajúci sa plánovaním a realizáciou konceptu, cenovej stratégie, komunikácie, zabezpečením distribúcie produktov, služieb alebo nápadov, a to všetko tak, aby boli naplnené požiadavky trhu a zákazníkov. Ak sa rozhodnete investovať do marketingu, ide o niečo celkom iné, ako je napríklad investícia do P2P pôžičiek, pri ktorej výsledky uvidíte výrazne skôr.

Aké typy marketingu existujú?

Z vyššie uvedeného je zrejmé, že na marketing môžeme nazerať z viacerých uhlov pohľadu. Ide o veľmi obšírnu tému pozostávajúcu z mnohých zložiek a aktivít smerujúcich k rôznym cieľom, ako je napríklad zvýšenie predajov, rozšírenie aktivít, zväčšenie trhového podielu či posilnenie znalosti značky. V zásade môžeme marketingové aktivity rozdeliť na niekoľko častí.

Prieskum trhu – akékoľvek marketingové aktivity by mali začať analýzou situácie na trhu, očakávaní trhu a konkurenčného prostredia. Skrátka, potrebujete veľmi dobre poznať atmosféru a prostredie, v ktorom sa budete snažiť preraziť.

Návrh produktu – nemenej dôležitou súčasťou je návrh samotného produktu či ponúkanej služby. Prečo by si mal niekto kúpiť práve váš produkt? V čom sa váš produkt bude odlišovať od ostatných a aká je jeho unikátna konkurenčná výhoda.

Cenotvorba – súčasťou marketingu je aj citlivé narábanie s cenou. Môžete mať skvelý produkt, málo konkurencie, no ak váš produkt budete predávať za príliš nízku alebo naopak, príliš vysokú cenu, neuspejete.

Distribúcia a komunikácia – nie je dôležité iba komu, čo a za koľko predávate, komunikácia – ku každému niečo uvedieme v krátkosti.

Vyššie spomenuté zložky marketingového mixu vychádzajú zo základných poučiek marketingu, medzi ktoré patrí aj tzv. marketingový mix 4P. Ide o metódu, ktorú sa učí každý študent marketingu a pozostáva zo štyroch zložiek – product, price (cena), place (miesto) a promotion (propagácia). V zásade platí, že tieto štyri zložky by mali byť základom každej marketingovej stratégie.

Prečo sa oplatí investovať do marketingu?

Nebudeme vás ale nudiť poučkami či siahodlhou teóriou. Práve naopak, od foriem marketingu a kategorizácie marketingových aktivít prejdime k cieľom marketingu, ktoré môžu byť skutočne rôznorodé a dajú vám odpoveď na otázky, čo od marketingu očakávať a prečo doň investovať.

Zvýšenie predajov – základným cieľom marketingu je prilákať zákazníkov a zvýšiť predaje produktov alebo služieb. Výberom a realizáciou vhodných marketingových aktivít môžete ľahko presvedčiť zákazníkov o tom, že vaše produkty alebo služby sú lepšie ako tie konkurenčné. Na zvýšenie predajov je možné použiť napríklad cenové akcie, ochutnávky produktov, online reklamné kampane či množstevné zľavy. Odporúčame vopred definovať, v akej miere zvýšenie predajov očakávate a realizovať aktivity tak, aby išlo o dlhodobo udržateľný stav.

Zvýšenie povedomia o značke – systematický prístup k marketingu pomáha zvyšovať povedomie o značke, budovať jej povesť a tým aj zlepšovať jej pozíciu na trhu. Určite aj vám sa niektoré svetové značky podvedome spájajú s určitými vlastnosťami, nuž a práve toto je dielom šikovných marketérov, ktorí cielene pomáhali budovať povesť značky. Takéto marketingové aktivity vedú k väčšej dôvere zo strany zákazníkov a v konečnom dôsledku k stabilizácii pozície na trhu. Medzi aktivity zvyšujúce povedomie o značke patria rôzne PR správy, komunikácia v médiách, účasť na výskumoch alebo účasť v rôznych cashback programoch.

Zvýšenie trhového podielu – Marketingové aktivity sa dajú veľmi dobre využívať vtedy, ak chcete zvýšiť svoj trhový podiel a tým aj získať väčší vplyv na trhu. Opäť aj v tomto smere pomáha určiť si merateľné a kvantifikovateľné ciele, pomocou ktorých budete môcť hodnotiť a sledovať svoj progres. Marketing vedený za týmto účelom môže mať rôzne podoby, no spravidla ide o dlhodobé stratégie, ktorých tvorba si vyžaduje skúsenosti.

Lepšie vzťahy so zákazníkmi - Marketing vám umožní lepšie spoznať potreby a priania zákazníkov, čo vedie nielen k väčšej lojalite zákazníkov a opakovaným nákupom, ale aj k cenným údajom, ktoré využijete pri zlepšovaní produktov a služieb. Skrátka, vedieť presne čo ľudia chcú môže mať pre vás doslova cenu zlata.

Ako investovať do marketingu a ako merať jeho úspešnosť?

Rozhodnutie o tom, koľko peňazí by ste mali investovať do marketingu, je veľmi dôležité a pritom aj veľmi individuálne a náročné. Investície navyše totiž nemusia mať iba finančný charakter, ale neraz ide o množstvo času a tak potrebné know how. Univerzálne marketingové poučky totiž zďaleka neplatia vždy. Príliš veľa alebo naopak, príliš málo investícií do marketingu prináša rôzne nevýhody. Ak investujete príliš málo, hrozí vám, že naplno nevyužijete potenciál svojej značky či produktu. V prípade, že zas investujete veľa, hrozí nemožnosť dosiahnutia finančnej návratnosti, kedy všetko čo zarobíte, nakoniec miniete na reklamu. Neplatí tiež, že ak budete do marketingu investovať viac ako konkurencia, budete určite úspešnejší.

Skôr ako investujete do marketingu budete okrem marketingovej stratégie potrebovať aj analýzu potrieb a cieľov spoločnosti. Pomocou nej zistíte, čo chcete ako firma dosiahnuť pomocou marketingu a aké sú vaše finančné možnosti, čo vám pomôže stanoviť približný rozpočet na marketingové aktivity. Ďalším krokom je zhodnotenie konkurenčného prostredia a cieľových skupín zákazníkov. Niekedy je trh presýtený, čo indikuje, že aby ste vôbec mohli pomýšľať na úspech, budete potrebovať do marketingu naozaj masívne investovať.

V neposlednom rade je dôležité zvážiť pomer nákladov a prínosov. Tu sa vám zídu predovšetkým analytické schopnosti, pomocou ktorých odhadnete, či sú investície do marketingu v danom okamihu skutočne nevyhnutné a či prinesú očakávaný zisk. To môže pomôcť stanoviť, koľko bude vhodné do marketingu investovať. Samostatnou kapitolou je potom aj meranie úspešnosti marketingových aktivít. Podľa cieľov si potrebujete nastaviť sledované ukazovatele a tiež sledovať finančnú návratnosť jednotlivých aktivít a nezabúdať na základnú zásadu, že čo neviete zmerať, neviete ani zlepšovať.

Ukazovateľov, ktoré môžete sledovať je nepreberné množstvo a vždy závisí od vašich cieľov a konkrétnych marketingových aktivít. Môže ísť napríklad o návštevnosť webových stránok, konverzný pomer, sledovanie pomeru investícií do marketingu s tržbami, meranie výsledkov online vyhľadávania alebo využívať služby agentúr zaoberajúcich sa prieskumom trhu. Komplexnosťou marketingu sa určite nenechajte odradiť, nezabúdajte navyše, že práve investícia do marketingu môže byť pre váš biznis natoľko potrebným „nakopnutím“, ktoré vám umožní podnikanie ďalej rozvíjať a dosahovať výsledky, o ktorých by sa vám možno ani nesnívalo.

Pridané dňa: 18.10.2023
Spať na Blog

Investovaná suma:

Doba investovania:

Investovaná suma:

Doba investovania:

Výnos:

Celkový stav účtu: