Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Prijímanie platieb kartou

Platby kartou sa vo všeobecnosti tešia veľkej obľube, no niektorí obchodníci im stále neprišli na chuť a buď ich neponúkajú, alebo rôznymi spôsobmi limitujú. Pozreli sme sa preto na platby kartou z pohľadu obchodníkov, aké výhody bezhotovostné platby prinášajú, prečo sa teší čoraz väčšej obľube medzi zákazníkmi a kedy môže byť platba kartou skutočne pre obchodníka stratová. Zameriame sa aj na niektoré prehrešky, ktorých sa ako obchodník pri prijímaní platieb kartou môžete dopustiť.

Bezhotovostné platby sú už roky na vzostupe

Používanie bezhotovostných spôsobov platby, kam spadajú nielen platobné karty, ale aj smartfóny či smart hodinky je na vzostupe. Podľa údajov spoločnosti Mastercard spred dvoch rokov uprednostňuje bezhotovostné platby až vyše 56 % Slovákov. Dôležitým impulzom, ktorý v nakupujúcich podporil záujem o tento spôsob platby boli aj protipandemické opatrenia. Platba kartou či mobilom totiž zrazu nebola iba rýchlejším a pohodlnejším spôsobom, ale aj hygienickejšou cestou, ako zaplatiť za tovar a služby. Počas pandémie zaznamenali spoločnosti ponúkajúce platobné terminály zvýšený záujem aj zo strany obchodníkov, pričom tento trend pokračuje aj v súčasnosti. Počet sprevádzkovaných platobných terminálov totiž z roka na rok rastie.

Stále môžete natrafiť na obchodníkov, ktorí prijímanie bezhotovostných platieb zaryto odmietajú. V tom lepšom prípade vás už hneď pri vstupe uvíta ceduľka s oznamom, že platby kartou nie sú možné. V tom horšom prípade sa o nemožnosti bezhotovostnej platby dozviete až pri samotnom platení, čo vám môže celkom nabúrať plány, najmä ak hotovosť nemáte a na blízku ani nie je bankomat. Dôvodom, prečo to tak je, sa venujeme na nasledujúcich riadkoch.

Výhody prijímania bezhotovostných platieb väčšinou prevažujú

Niet sa čo diviť, že bezhotovostné platby sú u kupujúcich čoraz obľúbenejšie. Sú totiž bezpečné, rýchle a veľmi pohodlné. Navyše, veľká časť zamestnancov aj dostáva výplatu prevodom na účet, takže cesta k hotovosti vedie nanajvýš cez bankomaty. Pri bezhotovostných platbách navyše môže kupujúci využívať rôzne cashback akcie. Mnohé výhody bezhotovostné platby prinášajú aj obchodníkom, hoci stále o nich nie je presvedčený úplne každý. Pre úplnosť ich aspoň v krátkosti zhrňme.

Rýchlosť a bezpečnosť je bezpochyby spoločnou výhodou pre obchodníka aj kupujúceho. Vydávanie drobných, počítanie peňazí v pokladni, či potreba pravidelne zamieňať mince s nízkou hodnotou, to všetko sú časovo náročné záležitosti, ktoré sú pre obchodníkov záťažou. Nepopierateľnou výhodou je aj to, že vďaka bezhotovostným platbám sa obchodník nemusí strachovať o vysoké sumy peňazí, ktoré by inak mohli byť lákadlom pre zlodejov.

Výpočet výhod ale nekončí iba pri rýchlosti a bezpečnosti. Podľa viacerých prieskumov realizovaných najmä sprostredkovateľmi bezhotovostných platieb vychádza, že zákazníci vnímajú obchodníkov prijímajúcich platby kartou ako dôveryhodnejších. Zároveň, ak má zákazník možnosť zaplatiť bezhotovostne, má tendenciu minúť viac peňazí. Nie je preto ničím nezvyčajným, že obchodníkom po zavedení možnosti platiť bezhotovostne stúpli tržby. Bonusom je aj jednoduchšie účtovanie platieb a väčší prehľad, pretože mnohé systémy dnes už umožňujú automatické spracovávanie platieb, čím sa znižuje celková administratívna záťaž.

Aké sú časté protiargumenty?

Napriek celkovej popularite bezhotovostných platieb sa stále nájdu aj odporcovia, a to ako na strane kupujúcich, tak aj obchodníkov. Kupujúci zvyknú často argumentovať určitými zvyklosťami, a najmä tí skôr narodení, aj istou nedôverou voči moderným technológiám. Hotovosť je praktická aj v prípade, ak sa na niečo „skladáte“. Napríklad, ak na pracovnom obede platí každý sám za seba.

Aké sú zas protiargumenty obchodníkov? Niektoré vychádzajú ešte z nie tak dávnej minulosti, kedy bolo zadováženie terminálu finančne aj technicky náročnejšie. Dnes už existujú rôzne druhy terminálov, ktoré sú vhodné aj pre obchodníkov bez „kamennej prevádzky“. Dnes už skrátka stačí jednoduchý terminál s vlastnou batériou a pripojením na internet, takže ak napríklad predávate kávu z vozíka na ulici, nemáte s akceptovaním kariet problém.

Na pomerne veľa odporcov môžete naraziť najmä v gastro sektore, kde často zaznieva argument, že hostia platiaci kartou sú skúpi na prepitné. To je totiž najlepšie dávať vždy v hotovosti, aby sa dostalo konkrétnej osobe a zároveň nepodliehalo zdaneniu. Používanie terminálov navyše vraj zdržuje obsluhu, najmä vtedy, ak si chcú ľudia sediaci pri jednom stole účty rozdeliť.

Vo všeobecnosti je ale neakceptovanie bezhotovostných platieb najčastejšie zdôvodňované výškou poplatkov. Tie dosahujú spravidla do 1 % zo samotnej transakcie, pričom ale vždy záleží od celkového počtu transakcií a konkrétnej dohody medzi obchodníkom a poskytovateľom terminálu. Pozor ale, poplatky sa neplatia iba poskytovateľovi platobnej brány, ale aj kartovým spoločnostiam.

Treba jedným dychom dodať, že v súčasnosti sú aj vďaka väčšej konkurencii medzi poskytovateľmi platobných brán a zákonným reguláciám EÚ poplatky omnoho nižšie ako kedysi. Dokonca, obchodníci majú možnosť vyskúšať si prijímanie bezhotovostných platieb na určité obdobie aj úplne bez poplatkov.

Prehrešky pri prijímaní bezhotovostných platieb

Chtiac či nechtiac sa trendu bezhotovostných platieb museli obchodníci prispôsobiť, no napriek všeobecnej rozšírenosti sa môžu vedome alebo aj nevedome dopúšťať viacerých prehreškov. Tie môžu byť jednak v rovine právnej, kedy obchodník rovno porušuje zákon alebo v rovine zmluvnej, ak porušuje zmluvne dohodnuté podmienky s poskytovateľom terminálu, resp. kartovými spoločnosťami.

Stretnúť sa teda môžete s dvoma situáciami. Obchodník úplne odmieta platbu kartou, na čo má právo, pretože zákonne nie je nikde garantovaná možnosť platiť kartou. Do úvahy prichádza aj možnosť, že obchodník akceptuje platbu kartou až nad určitú sumu. To samozrejme urobiť môže, keďže opäť zo zákona nevyplýva povinnosť akceptovať platbu kartou v akejkoľvek sume. Treba dodať, že takéto obmedzenia sú často v rozpore s podmienkami spoločnosti, ktorá obchodníkovi terminál poskytla, prípadne ide o porušenie podmienok poskytovateľa platobnej brány.

Druhou situáciou je, ak si obchodník účtuje za použitie bezhotovostnej platby extra poplatok, ktorým by si eventuálne vykompenzoval vlastnú poplatkovú povinnosť voči prevádzkovateľovi platobnej brány. Zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa jednoznačne stanovuje, že predávajúci nesmie spotrebiteľovi účtovať poplatky za použitie platobného prostriedku. Ak by tak obchodník urobil, riskuje minimálne pokutu od Slovenskej obchodnej inšpekcie. Pozor, rozdielom môže byť ak by išlo o podnikateľskú kartu, kedy nakupujúci nie je v postavení spotrebiteľa.

Napriek nižším poplatkom v porovnaní s minulosťou sú stále situácie, kedy sa obchodníkovi prijímanie bezhotovostných platieb príliš neoplatí. Je to tak najmä v prípade tovaru za nízke sumy. Ak chcete platiť kartou nákup v hodnote desiatok centov, obchodníka určite nepotešíte a s najväčšou pravdepodobnosťou bude na takejto transakcii strácať.

Pridané dňa: 13.03.2024
Spať na Blog

Investovaná suma:

Doba investovania:

Investovaná suma:

Doba investovania:

Výnos:

Celkový stav účtu: